zaterdag 10 april 2021

VAN TEKENING TOT SCHIP



 
Dit wordt mijn Thonier, het is een Frans zeilende visboot die in verschillende afmetingen werd gemaakt en gebruikt op de Atlantische Oceaan. Voorzien van hoge spiegel en scherpe neus. Het doel was om op het diepe water te vissen op de scholen tonijn vissen. Ze hadden veel ruimte en degelijk van opbouw. Ik bouw een replica van ca 10 tot 12 meter in de verhouding 1;20. Van dit schip heb ik geen uitgebreide tekening, dus ga net als de plaatselijke werf uit van eigen metingen en berekeningen. Dus weer geen modeldoos.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Wat ook niet uit een modeldoos komt is het hieronder afgebeelde Zeeuwse waterschip. Een waterschip werd gebruikt o.a voor het leveren van schoon zoetwater aan zeilschepen voor de kust vanaf ongeveer 1620. (toen werden ze voor het eerst gebouwd. Ze waren voorzien van een bun. Later zijn ze door vissers in de 17e en 18e eeuw gebruikt als transport van levende vis van en naar de schepen op het water en de wal. Zij leverden ook water en voedsel of reserve materiaal. Deze schepen konden hoog op het strand lopen om met hoog water weer weg te varen. Je ziet ze nogal eens op oude schilderijen van de taferelen langs het strand. Natuurlijk is het Zeeuwse waterschip een variant van de waterschepen die vroeger bestonden rond de Zuiderzee. Zo ging het met alle modellen. Echter de werven bouwden altijd naar eigen inzicht en naar opdracht. Niet een was gelijk. Ze kwamen voor in afmetingen van 10 tot 16 meter. Met name in Zeeland maakte men regelmatig gebruik van de kleinste maat, dus die van mij wordt een 10 meter model. 1:20. Ik maak gebruik van een waterverf prentje voor de uitvoering en wat schetsen.




Momenteel werk ik in de werkplaats Beurenbergh aan 2 projecten; een spiegelretourschip en een Thonier. In ontwikkeling ligt het Zeeuwse waterschip. Door met meerdere projecten aan de gang te zijn, blijft het uitvoeren van dit ambacht aantrekkelijk. Verveling slaat niet snel toe.