donderdag 15 april 2021

VAN BEVLIEGING TOT CULTURELE ZOEKTOCHT

45 jaar geleden had ik een hobby (dacht ik), je kon toen bij Neckermann postorders oude voorlaad geweren kopen. Echt oud!!  Van iemand buiten ons dorp kocht ik later nog een schoenendoos met losse onderdelen. (Waarvan  ik het restant nu mogelijk ga doneren aan het historische museum in de Provincie.) Het voordeel van al die oude troep was dat ik er een kleine collectie van kon maken en legaal. Alles bezat het karakter van oudheid en de kwaliteit was zo matig dat schieten er nooit in zou zitten, dus je zou er een klap mee kunnen geven. Zoals veel ging veel verloren en de restanten  staan voor oud roest.

Maar mijn pensioen hobby verplichte mij de schoendoos te openen en het eeuwen oude kolfje van een oude kapitein uit de 17e eeuw op te poetsen en met diverse roestige onderdelen weer respectabel te maken om te showen.

Waarom? Omdat mijn historische replica van een spiegelretourschip uit 1602 een prachtige aankleding kan gebruiken. En zo breng ik een oude jeugd bevlieging na 45 jaar samen als ornement met een mooie culturele zoektocht naar het verleden.