woensdag 6 januari 2021

In het hart, van het schip


 Mogelijk heb ik in eerdere blog berichten dit al verteld. Maar elk scheepje dat er wordt gemaakt heeft een hart. In de vorm van een voorwerp met verhaal en verklaring of gewoon wie er in het groot gelukkig mee was. De Vlissingen is typisch een schip waar alleen op de VOC site naam en bouwperiode gekend is, plus misschien nog wat feiten van reizen. Verder is alles vaak een vraagteken. Toch is de Vlissingen uniek, want om te beginnen is zij gebouwd in Middelburg. In Middelburg werden in opdracht van de VOC diverse typen schepen gebouwd waaronder spiegelretourschepen. Dit waren de grootste vervoerders van die tijd, denk maar als mammoet tankers. Ze werden gebouwd tussen de 55 meter en circa 65 meter voorzien van 3 masten. Niet zelden werden zij tevens ingezet in conflicten met England of Frankrijk en zelfs Spanje. Van de Zeeuwen is bekend dat zij een sterke vinger hebben gehad in de handel met Japan, mede door de Vlissingen kon men die sterke vinger hebben. De VOC staat in vaak in de 21ste eeuw in een donker hoekje. Mede door hand en span diensten voor slavernij, maar een helder denkend mens moet slavernij verwerpen, maar ook kijken naar meerdere aspecten. Zoals de ontwikkelingen die de VOC voortbracht op gebied van technieken, introductie van specerijen, thee, koffie en het meebrengen van andere culturen in de vormen van porcelijn verwerking enz. enz. Bij de keuze maken van een afmeting van een spiegelretourschip, dacht ik direct aan de stad Vlissingen. Er zijn meerdere schepen geweest die Vlissingen hebben geheten. Ik koos de Vlissingen gebouwd in 1602. Samen met een beschrijving en een kaart uit de 17e eeuw verstopte ik deze in de buik van het schip. Ik hoop dat deze Vlissingen erg oud gaat worden en waar die terecht gaat komen, tja wie zal het weten. Maar ooit als hij uit elkaar valt komt het verhaal van de Vlissingen uit 1602 eruit vallen.