zaterdag 30 december 2023

BOTTER OP KOERS!

 Van een bekende van mij kreeg ik enkele jaren geleden een onafgewerkt bouw pakket van een BOTTER nu heb ik niks met bouwpakketten dus de doos stond te verstoffen. Tot het watersnood museum de inspiratiebron werd om een BOTTER te gaan bouwen, op de plank bij mij staan al de HENGST, ZEEUWSE SCHOUW en HOOGAARS maar voor de BOTTER moest inspiratie komen. Uitgaanspunt bij mij is n.l Zeeuwse roots en ik vond bij de BOTTER geen Zeeuwse roots. Maar de UK 141 in het watersnood museum zit vanaf 1953 in het Zeeuwse dna die overtuiging kreeg ik daar ter plaatse.

Ik ben eerlijk en het model in het museum is voldoende als weergave van de “admiraal” zoals hij in 1953 ook wel werd vernoemd, natuurlijk moet je als museum blij zijn met een exemplaar die de bezoeker mee neemt in het verhaal. Voor mij en mijn kleinzoon voldeed het scheepje hier niet aan op aandringen van mijn kleinzoon van 13 jaar is in mijn werkplaats de BOTTER verschenen, van het stoffige bouwpakket heb ik een kern tekening kunnen maken en middels de foto’s van de UK 141 en Google komt het scheepje in zijn vorm.

Lengte 60cm verhouding 1:27 materiaal deels hard hout en moet na afwerking een uitstraling hebben van een stalen huid. Het scheepje krijgt de afwerking die werkelijkheid moet benaderen voorzien van ca.14 figuranten en visserij details.