woensdag 9 februari 2022

BODEMPLATEN

 

Veel houten zeilschepen die in de 18e en 19e eeuw op de warme delen van de wereld voeren werden voorzien van koperen bodemplaten. Men importeerde n.l paalworm uit de warme gebieden, welke veel schade maakten aan het hout van de schepen door gaten erin te boren. (denk aan houtworm)

Koperplaten vertraagde deze schade. Het model dat ik bouw de ROOMPOT uit 1844 was voorzien van deze platen, omdat dit schip een 100% origineel miniatuur moet zijn boots ik de platen ook na. Hiervoor gebruik ik geen kant en klare plaatjes van modelbouw leveranciers (die zijn niet om aan te zien)maar ik  maak ze zelf. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dun plaatstaal en knip ze op maat, hierna tik ik er profieltjes in van nagels. Na een spuit beurt in metallic koperkleurige lak moeten ze dakpansgewijs op de bodem komen.