zaterdag 1 januari 2022

BESTEK MODEL ROOMPOT 1844

Van het schip de Roompot bestaat geen bestek tekening. Op de werf in Zierikzee werden in de periode rond 1844 type BARK schepen gebouwd. De bark bestond al zeer lang, internationaal werden deze schepen in diverse landen gebouwd in uit een lopende type namen. Bark kan nl ook boot betekenen. Iedereen maakte gebruik van elkaars ontwerpen, er waren geen afspraken over wat wel of niet mocht. En het was merendeel hout dus aanpassen geen probleem. Dus is het logisch dat het bestek voor de Roompot ontbreekt. De modellen die van dit schip werden gemaakt steunen op basis van opmetingen van het gevonden wrak. Ik maak ook gebruik van kleine schetsen en overzicht tekeningen die bekend zijn gemaakt. Maar ik combineer ook met gegevens die horen bij een fregat. De Roompot wordt aangemerkt als een fregat, echter een fregat had vaak een militaire achtergrond en de bark ruimer met meer opties voor vrachtvervoer. Het is wel een volschip, dus voorzien van 3 masten volgezet met vierkante zeilen. Wat niet bij een bark hoort te zijn. Verder werk ik met enkelen ontwerpen die ik al heb ontworpen. Mijn Roompot moet authentieke uitstraling hebben en stoer. Ik verwerk er diverse oude stalen nagels in die door Belgische duikers bij de eerste duiken zijn geborgen. Hoe stoer is dat!?