donderdag 31 oktober 2019

ZEESCHOUW

 In de jaren 80 kochten wij een stalen platbodem type Huitema 9 meter. Ik heb nooit gedacht dat ik ooit een houtennreplica ging maken. U ziet ik ben op weg, de bijna vergeten houten Zeeuwse zeeschouw, is in staal regelmatig zichtbaar op het Zeeuwse water. Eigenlijk een simpel ontwerp. Je kunt Ien dat ik weer werk met een houten ribbenkast, voor stabilisatie is de belangrijkste bodem plank getrokken vanaf de uiterste punt van de boeg naar de kim. Vanaf de kim zijn de bodemplanken door getrokken naar de spiegel. Ik improviseer , maar dat is juist het leukste van deze hobby. Want met beperkte tekeningen en oude foto,s vorm het model onder je handen. En dan nog! Allle. Houtenschepen werden in opdracht gebouwd, zodat er niet veel identiek zijn.
P.s De beplanking buitenzijde is weer net als bij de hoogaars volledig gewonnen van vloerdelen van het oude Goese lyceum. Kortom sloophout.