#MODELBOUW #ZEEUWS #ZEEUWSBEGRIP
Ze werden gebouwd in diverse afmetingen; 139 voet en de grootste 180 voet. De grootsten werden in opdracht gebouwd in Middelburg.
Het is een schip van ca.150 Amsterdamse voet (ca 42,45m) 18e eeuw, ca 1:45 de romp is 93cm.+ 17cm galjoot.
Momenteel bouw ik de romp, de binnenzijde bestaat uit een twintig tal spanten. Op deze foto is zichtbaar dat deze spanten worden gekoppeld om stabiliteit te krijgen.
Het #zeilendekasteel.is de rode draad van de werkplaats, het is dus een meerjarenplan. Het is een schip met een Zeeuws verleden. (De Staten van Holland en Zeeland en het merendeel van de toenmalige belangrijke handels gebieden op de wereld hadden toen een verwerpelijk slavernij verleden. De mensen waren hieraan schuldig de schepen slechts gebruiksmiddelen.)
Het is bedoeling dat dit model in de toekomst terecht komt in een Zeeuwse publieke ruimte.
Dit project is nog beschikbaar voor musea of culturele presentatie ruimten.
Voorwaarden en overname kosten c.q of in bruikleen zijn nog bespreekbaar.
De schepen worden uitsluitend realistisch afgewerkt en moeten een gebruikt karakter hebben, de ontwikkeling is merendeel waarneembaar op mijn werfblog.
De eerste kleurplaten zijn aangebracht. Dit project is nog beschikbaar voor musea of culturele presentatie ruimten.
Voorwaarden en overname kosten c.q of in bruikleen zijn nog bespreekbaar.
De schepen worden uitsluitend realistisch afgewerkt en moeten een gebruikt karakter hebben, de ontwikkeling is merendeel waarneembaar op mijn werfblog.
A. Voor bescherming
B. Om indruk te krijgen van de definitieve kleurstelling.
De neus of boeg inclusief boegbeeld zijn een geplaatst. Deze houten opbouw waar de voorspriet op gaat steunen was voor de bemanning ook een belangrijke plaats om persoonlijke redenen. Immers dit deel van het schip werd veel gebruikt als toilet ruimte, tussen de planken door kon de grote boodschap in het ruime sop. Ik denk dat je geen papier mee moest nemen. De hijsblokken zijn voor de ankers die ieder een gigantische afmeting meten.
Op de onderste foto zie je de kleur opbouw.
De volgende stap wordt het inrichten van het voordek; denk aan luiken, trapjes en diverse blokken voor de lijnen.
En aardig detail: de schepen zijn voorzien van diverse trapjes en die verbinding maken naar een ander dek. Na diverse pogingen zijn ze voor het spiegel schip aardig gelukt. Hulde aan de stokjes en houten lepeltjes van Action. Maar je ziet ik heb een trapbakje, zo kan je ze in de juiste positie zetten en plakken.
De werkzaamheden aan dit schip gaan niet snel mede omdat originaliteit voorop moet staan, om een indruk te geven plaatst ik diverse spiegel foto’s.